Zdraví především!

Znáte pořekadlo Navrch huj, vespod fuj? Pro naše potřeby ho s dovolením přeformuluju na Zvenku huj, uvnitř fuj, a hned tu mám stručnou a výstižnou anotaci dalšího článku, který se bude tentokrát týkat otázky zdraví ve vztahu k hubnutí.

Tělo je schránka, skvěle navržený stroj. Říkejme si o něm, co chceme, buďme s ním spokojení nebo ne, ale dvě základní hodnoty mu upřít nemůžeme, a to že 1) tělo nějak vypadá a 2) nějak funguje. Obvykle říkáme, že vnitřní stav těla (jeho funkčnost a zdraví) se odráží právě v jeho zevnějšku. Když je někdo nemocný, nevypadá zdravě - má propadlé bledé tváře, kruhy pod očima, slabé vlasy i nehty...

Ale co tlustí lidé? Je tloušťka automaticky považována za projev špatného zdravotního stavu? Anebo jen ve spojení s dalšími příznaky nezdraví (jakými jsou například dušnost, brunátnost, oteklost aj.)?
Tlustí lidé často slýchají, že na svou obezitu jednou doplatí - pokud nezhubnou, budou mít cukrovku, vysoký cholesterol, problémy s klouby a nevím co ještě.

Nejsem doktor a i jako laik toho vím o lidském těle zatím ještě dost pomálu (ale to se bude snad časem zlepšovat), ale můj selský rozum mi velí říct ANO, špatným stravováním si zakládáme na bambilion chorob. A projevem špatného stravování bývá často obezita.

Zvenku huj a uvnitř fuj

V období puberty jsem se hnala za štíhlou postavou, víc jsem neřešila. Časté hladovění, místo jídla cigarety, hlavně abych nesnědla nic sladkého nebo smaženého. Určila jsem si zakázané potraviny, které jsem si odpírala kvůli jejich vysoké kalorické hodnotě. Mléčné výrobky jsem kupovala jenom NÍZKOTUČNÉ a cpala se DIA čokoládou, protože jsem myslela, že se po ní tolik nepřibírá. Jestli bylo jídlo zdravé nebo ne, to jsem nezkoumala, hlavně aby to bylo DIETNÍ. Nějaká pravidelnost stravovacího režimu, pestrost stravy a podobné pitomosti, to mi bylo ukradené. Důležitý pro mě byl hubnoucí efekt... a ten se dostavil, takže no problemo...

Vlastně až ve svých 24 letech jsem si naplno uvědomila, že zdraví má být na prvním místě. Že nejde jen o to dobře vypadat, ale i se dobře cítit a být zdravá uvnitř. Jak pošetilé se mi teď zdají různé drastické diety, které jsou 1) pro tělo naprosto nepřirozené, a nemůžou být tudíž zdravé, 2) pro lidskou psychiku děsně stresující, takže dlouhodobě neudržitelné. Jedinou správnou cestou hubnutí je tedy podle mě cesta zdravé vyvážené stravy. Jedině tak může být naše tělo zdravé uvnitř, což se samozřejmě projeví i navenek.

Co je zdravé?

To je hrozně těžká otázka. Názory různých lidí (zástupců různých skupin zdravého stravování) se v mnohém (i v tom zásadním) liší. Já jsem teprve na začátku svojí cesty za poznáním a mám v tom celkem pořádný maglajz, i když na základě různých názorů jsem si vytvořila svůj vlastní obraz o tom, co asi pro moje tělo bude dobré a co naopak. Těch několik zásad, kterými se ve svém životě snažím už pár měsíců řídit, bych vám teď ráda předložila k posouzení:

• jíst co nejmíň chemicky upravovaných potravin - čím míň éček - konzervantů, barviv, dochucovadel, tím líp (doporučuju stránky http://www.emulgatory.cz, kde se můžete podívat na složení jednotlivých potravin, kliknout si na jednotlivá éčka a přečíst si, co jsou zač, jak se získávají, do čeho se dávají, jaké negativní vlivy můžou mít)

• jíst co možná nejvíc potravy v jejím přirozeném stavu, tzn. především neupravované tepelně - asi od malička slýcháte skazky o tom, že vařením se v zelenině zabíjejí enzymy a jiné zdraví prospěšné látky. A tak je to skoro se vším (např. když mám chuť na oříšky, raději sáhnu po natural oříšcích, než po pražených). Jen pozor na některé potraviny, které se syrové jíst nedají (např. luštěniny).

• některé potraviny (někdo je dokonce označuje za jedy), které vnímáme jako zcela běžné, jsou pro naše tělo téměř toxické, zkusme se jim co nejvíc vyhnout (je to hlavně bílý cukr, živočišné tuky a bílá mouka) - dají se nahradit spoustou jiných alternativ (o tom se zmíním v nějakém dalším článku; ale alespoň krátce např. místo cukru stévie, agávový sirup, místo bílé mouky celozrnná mouka, špaldová, ovesné vločky, místo tuku avokádo, olivový olej, kokosový olej)

poznávat nové možnosti úpravy jídel (třeba klíčení!), zkoušet nové suroviny a zjišťovat si, k čemu jsou prospěšné (o tom taky plánuju článek :-)), zkrátka přemýšlet o tom, co jíme, co to dané jídlo obsahuje, a jak nám ty dané látky vyživí tělo

• mít pravidelný spánkový režim - jde to těžko, ale fakt to pomáhá cítit se líp :-) člověk má víc energie a má ze sebe dobrý pocit, že zas neproválel celé dopoledne (říká ta, která byla schopná spát třeba do tří odpoledne)

take it easy! některý věci jsou pro nás šíleně důležité, ale uvědomme si, že pokud nejde o život, nejde o nic... a stres nám umí život pěkně znepříjemnit, přivolat spoustu psychosomatických chorob a žije se nám s ním špatně. Tohle je na tom všem asi úplně nejtěžší, ale zkusme brát všechno s nadhledem a vždycky si říct "ono se to nezblázní". Budeme šťastnější, spokojenější, a tudíž i zdravější :-)

Komentáře

Oblíbené příspěvky