Můj jídelníček na míru. Jak se mi jí?

Je to přesně pátý den, co jsem začala jíst podle jídelníčku na míru sestavený nutriční terapeutkou Andreou z poradny Ne hladu. V tomto článku bych se ráda rozepsala o svých prvních dojmech.

Organizace na jedničku

S Andy jsme se při poslední konzultaci domluvily na tom, že mi jídelníček pošle až za tři týdny, protože má teď moc jídelníčků k sestavení, a navíc ještě jede do zahraničí. Bylo stanovené přesné datum poslání jídelníčku, a když se blížil den D, upřímně jsem moc nedoufala, že mi jídelníček opravdu přijde. Přece jen mám jídelníček zadarmo, navíc nejsem žádná známá blogerka, tak asi nebudu jejich priorita - myslela jsem si. To jsem se ale hluboce mýlila, jídelníček mi přišel přesně, jak bylo domluveno, a v pořádně vymazlené podobě ☺

Jídelníček je v PDF, obsahuje základní informace, jaká pravidla při redukčním režimu dodržovat, čeho se při stravování vyvarovat, jaké základní suroviny volit (na teplou kuchyni řepkový olej, jako sladidlo nejlépe čekankový sirup) atd. To nejdůležitější je samotný jídelníček - je rozdělený na 5 jídel (3 větší - snídaně, oběd a večeře, a 2 menší - svačina 1 a svačina 2).

Co můžu jíst?

Možná by bylo lepší nejdřív napsat, co jíst nemůžu - sladké věci a tučné věci. Jinak tam mám zařazené všechny možné přílohy (pečivo, brambory, rýži, těstoviny...), všechna masa (nejen kuřecí, rybu a hovězí, ale třeba i libové vepřové), mléčné výrobky s nižším obsahem tuku (klasické jogurty, tvarohy, zákysy, sýry s nižším obsahem tuku - light). Samozřejmě i ovoce a ořechy, ale v omezeném množství. A zeleninu. Hodně zeleniny.


Pro někoho, kdo jí běžně průmyslově zpracované potraviny s velkým přídavkem emulgátorů a stravuje se ve fastfoodech by tenhle jídelníček byl asi velkým omezením a musel by si na něj zvykat. Já jsem k tomuhle zdravějšímu způsobu stravování dospívala asi od svých 14 let. Nejdřív jsem vyřadila salámy, zařadila jiné než bílé pečivo. Pak jsem přestala jíst potraviny s palmovým tukem a zařadila do svého jídelníčku zeleninu. Teď naposledy jsem se pokoušela být alespoň částečně cukr free, což mi hodně pomohlo odvyknout si sladké chuti.

Proto když jsem viděla svůj sestavený jídleníček, neznamenal pro mě žádné výrazné omezení, co se týče složení. Jen máslo nahradit margarínem, do vajíček nedávat slaninu a normální sýry nahradit light verzemi. Když jsem si šla ten večer lehnout, cítila jsem se hrozně šťastně a vyrovnaně, protože jsem najednou získala jasnou představu o tom, že zhubnu a jak. Můj nový jídelníček pro mě představoval a představuje manuál k znovuobjevení mého hubeného Já.

Kolik toho můžu jíst?

Jak už jsem psala, jídelníček mám rozdělený na 5 jídel (snídaně, oběd, večeře a mezitím dvě svačiny). U snídaně a svačin mám vždy několik variant (průměrně 9), ze kterých si můžu vybrat, co si ten den dám. U oběda a večeře si mám vybrat vždy jednu sacharidovou složku (nějakou přílohu), jednu bílkovinovou složku (maso, sýr) a doplnit to tukem a zeleninou. U všeho mám přesně napsané gramáže.

Tady nastává první disharmonie mezi mým dřívějším jídelníčkem a tím současným. Výrazně se snížilo množství pečiva a masa. Naopak se zvýšilo množství zeleniny a mléčných výrobků. První dva dny s novým jídelníčkem byly opravdu celkem krušné, protože jsem navíc měla "svoje dny" a byla jsem extrémně unavená a extrémně hladová a nevěděla jsem, jestli za to může jídelníček nebo menstruace. Pracovala jsem jen dopoledne a to ještě docela šlo, ale odpoledne a večer jsem fakt trpěla hlady (což už jsem nezažila, ani nepamatuju) a jeden den jsem si šla lehnout v osm večer a spala asi 13 hodin. Třetí den tyhle nepříjemné pocity naštěstí odezněly a já byla plná energie. Mohla jsem přidat víc pohybu (chůze - do "klasického" sportu se mi pořád hrozně nechce).

A co váha?

Vím, že si říkáte, že po čtyřech dnech se moje váha nemohla nějak výrazně změnit, ale...! Když si teď stoupnu na váhu, je tam nejmíň za posledních pár týdnů, ne-li měsíců (přesně 88,0 kilo). Je mi jasné, že za to nemůžou jen ty 4 dny nového jídleníčku, ale i dny předtím, kdy jsem už pomalu najížděla na nový režim (i když jsem tehdy neznala přesné gramáže). Změna je vidět i objemově - můj "okrasný tukový prstenec" se výrazně zmenšil a já vypadám a cítím se líp v oblečení, které mi předtím přišlo těsnější. Ale možná je to jen můj dojem 😅

Každopádně mě to hrozně baví, hrozně chutná a jsem nadšená a šťastná!

Budu vás dál informovat ☺

Oblíbené příspěvky