Po roce na In Body

Pokud nevíte, co to je In Body, tak v hodně velké stručnosti řečeno to je přístroj pro diagnostiku a analýzu lidského těla. Zváží vás, vypočítá vám množství tuku, svalů a vody v těle a u prvních dvou vám dokonce ukáže, jak to všechno máte na těle rozložené. Při hubnutí se určitě hodí nechat se alespoň jednou za čas diagnostikovat a analyzovat, protože když se vážíte na klasické váze, nikdy nebude tak přesná a neukáže vám právě ty poměry tuků a svalů, které jsou tak důležité pro posouzení vašeho hubnoucího progresu. Protože váha se může zdát stejná, i když hubnete (ubývá tuků, ale přibývá svalů).

Na In Body jsem se poprvé vážila v nutriční poradně Ne hladu, a to minulý rok 8. září. Letos jsem tam byla 13. září. V tomto článku bych vám chtěla předložit svoje hubnoucí výsledky za 1 rok a třeba vás i trochu motivovat, pokud máte problémy s váhou a pořád vám nějak nejde se k hubnutí dokopat (a nebo u něj vydržet).

Na úvod chci říct, že jsem měla hodně velké plány. Za maximálně rok jsem chtěla zhubnout 20 kilo, dostat se na normální váhu (tzn. nemít podle BMI nadváhu) a po hodně dlouhé době si obléct dvojdílné plavky. V rámci spolupráce jsem měla sestavený jídelníček od holek z Ne hladu a první tři měsíce jsem ho dodržovala fakt hodně poctivě, jenže pak přišly Vánoce, já jsem začala polevovat, mlsat a několik zhubnutých kil bylo opět nahoře. V lednu jsem je shodila a chtěla jet dál, ale pak přišly vztahové problémy a já si začala dávat na nervy koláčky a dortíčky a zase to šlo trochu nahoru. A já se pak zase chvíli držela, dala to dolů a chtěla hubnout dál, ale přišlo léto, zmrzlinky, dovolené a já zase přibrala pár kilo. Pořád jsem se pohybovala v rozmezí 81-84 kilo. Mých původních 90 bylo už naštěstí za mnou, ale vysněných 70 pořád v nedohlednu. A začarovanou hranici 80 kilo ne a ne překročit.

Nemyslete si, že se vymlouvám nebo omlouvám, že jsem nedodržela svoje plány. Prostě jen konstatuju holý fakt a snažím se vysvětlit důvody, proč tomu tak bylo (kdyby chtěl někdo třeba namítnout, že moje hubnoucí výsledky jsou dost mizerné). Mám slabou vůli, jsem psychicky labilní a sladkosti jsou moje závislost. Vím to o sobě. Myslela jsem si, že to zvládnu, ale nezvládla jsem to. Cítila jsem se blbě hlavně kvůli Andy, která mi jídelníček sestavovala, chtěla jsem se jí zavděčit a poděkovat jí skvělým výsledkem, který pak budu moct sdílet mezi vás, svoje čtenáře, udělat jí dobrou reklamu. Leč se nestalo a já pořád oddalovala setkání s Andy a vážení na In Body, protože mi přišlo, že jsem zklamala.

Mezi tím, jsem se rozhodla, že začnu cvičit. Když už tak ujíždím na tom sladkém a nejsem schopná si ho odpustit, aspoň přidám nějakou fyzickou aktivitu. Zaplatila jsem si roční členství ve fitku, protože vynaložené peníze jsou pro mě hodně velká motivace, abych se neflákala. A na základě téhle myšlenky jsem se rozhodla, že si u Andy předplatím měření a konzultaci stávajícího jídelníčku na následující 4 měsíce. Jak jsem si usmyslela, tak jsem udělala a 13. září jsem opět stála na In Body v poradně Ne hladu. Výsledky mě nakonec docela příjemně překvapily! A Andy mě pochválila :-)

Celková váha 
Před rokem: 90,1 kilo
Teď: 82 kilo
Úbytek: 8,1 kilo

Množství tuku v těle 
Před rokem: 40,3 kilo
Teď: 30,7 kilo
Úbytek: 9,6 kilo

Množství svalů v těle
Před rokem: 27,6 kilo
Teď: 28,4 kilo
Nárůst: 0,8 kilo

BMI
Před rokem: 31,9
Teď: 29,1
Posun: z dolní hranice obezity 1. stupně do horní hranice nadváhy

Co se týče rozložení tuků na těle, ubylo mi 3,9 kilo tuku na trupu, po 1,5 kile na každé noze, po 1,3 kile na rukou.

Co se týče velikosti oblečení, před rokem mi byly hodně těsné džegíny z C&A velikosti 44, dnes mi jsou jen trochu těsnější džegíny 42, takže je tam posun o jednu velikost dolů.

To jsou tedy mé výsledky za 1 rok. Když si vezmete, že jsem až na poslední 2 měsíce nedělala žádný sport, pouze chození a turistiku, a že jsem za ten rok snědla fakt hodně dortů, koláčů a zmrzlin, tak je to vlastně hodně dobrej výsledek. Nevzdávám to a jedu dál, snažím se chodit do posilky alespoň 3x týdně, ale spíš 4x nebo 5x. Fakt mě to baví! Snažím se v rámci možností dodržovat jídelníček a jíst co nejmíň sladkého (vzdát se ho nadobro prostě nedokážu ani po kineziologickém odblokování) a jde to zase dolů. Posledních pár dnů jsem měla na váze vždycky "osmdesát celých něco", takže věřím, že sedmička na začátku je otázkou několika dnů. Budu vás samozřejmě informovat.

A jaké má být poselství tohohle článku (kromě toho, že jsem se chtěla pochlubit)? Že nemusíte být perfektní, jet na 100%, nikdy nehřešit, všechno si zakazovat, trestat se a mít výčitky, když polevíte. Jo, jasně že je fajn zhubnout za rok 20 kilo, během roku obměnit totálně šatník a ostatním způsobit wow efekt. Tohle si asi přeje každá holka. Jenže pokud si chcete váhu udržet a nedostat se tam, odkud jste vycházely, není to jenom o jídelníčku a pohybu, je to o životním stylu, o psychickém vyladění. A pokud tohle není v pohodě, tak tam vždycky bude strach - strach z toho, že přiberete, že když si dáte to nebo tamto, budete mít kilo nahoře, že když nepůjdete cvičit, bude z vás v tu ránu pudink. Žít ve věčném strachu a obavách, ve věčném omezování, to je život na prd. A za to hubnutí nestojí.

***

A ještě poslední věc, o které bych chtěla mluvit. Ještě než jsem oslovila Andy, aby mi pomohla upravit jídelníček (když jsem zhubla a začala cvičit, tak jsem si myslela, že by se to v jídelníčku mělo odrazit), zašla jsem do jedné z poboček Expresky, kde nabízeli měření na In Body. Zároveň jsem se trenérky ptala na možná doporučení ohledně mého jídelníčku. Řekla mi úplně opačné informace, než mi později dala Andy. Když mi Andy před rokem sestavovala jídelníček, nastavila mi jako doporučený denní příjem 8 500 kj. Myslela jsem si, že tím, že jsem zhubla, bych měla denní příjem snížit (protože s nižší váhou bych měla mít logicky nižší bazální metabolismus). To mi trenérka potvrdila. Doporučila mi nějakých 6 694-7112 kj. Taky mi doporučila radikálně snížit sacharidy, navýšit tuky a bílkoviny. A samozřejmě sypat protein :-)

A Andy mi pak řekla, ať rozhodně příjem nesnižuju, naopak bych ho měla zvýšit (o 500 kj), když teď cvičím. Jinak bych mohla hubnout svaly. Hubnutí by se po čase mohlo zastavit a já bych neměla moc možností, jak ho rozhýbat (zase snížit příjem nebo ještě víc sportovat). Taky mi řekla, že tuková hmota moc energie nepotřebuje, a tudíž se při tukovém úbytku bazální metabolismus moc nesnižuje. Jak ukázalo In Body, nárůstem svalové hmoty se můj bazální metabolismus naopak nepatrně zvýšil (z 6050 kj na 6184).

Co z toho plyne? Vyvození závěrů nechám na vás :-)


Komentáře

Oblíbené příspěvky