Jak jsem zhubla 15 kilo...

Diety jsem držela několikrát. Dvakrát v životě se mi podařilo zhubnout dosti výrazně (přes 10 kilo). Pokaždé jsem při hubnutí vyřadila svoje milované sladké. Ale závislost je závislost, a proto jsem v napjatých chvílích opět sahala po své sladké útěše. A tak, když u mě nastalo těžší životní období, začala jsem se uklidňovat sladkým a svoje shozená kila jsem začala opět nabírat.

Naposledy mi jojo efekt "přihrál" přes 30 kilo navíc, a to ani ne za rok. Vyžrala jsem se na 102 kilo a cítila jsem se opravdu zle - fyzicky i psychicky. A i když jsem se snažila, neměla jsem vůli zastavit každodenní přežírání.

Tehdá totiž moje rychle nabyté hubené tělo nebylo schopné ustát životní situaci (úmrtí v rodině, problémy se školou, objevující se úzkosti a deprese, sestěhování se s přítelem, škola s prácí dohromady) a začalo se cíleně obalovat tukem. Věřím, že v danou chvíli to bylo jediné možné řešení, abych "přežila" a psychicky se nezhroutila.

Psychická pohoda

Pro hubnutí je důležitá psychická pohoda - to není nic nového. Není to o tom, že až budete hubené, tak budete šťastné a v pohodě. Je to přesně opačně. Až budete psychicky v pohodě, teprve pak tělo nebude potřebovat izolaci v podobě tuku. A vy můžete být na své normální váze.

Mně pomohla psychoterapie, bachovy květové esence na míru, zajímání se o zdraví, duševní pohodu a rovnováhu, relaxace. Byl to běh na dlouhou trať, který ale hodně urychlily právě bachovky.

Pravidelnost

Pravidelný vydatný spánek, pravidelné ničím nerušené jídlo - to je základ. Když máte od rodičů špatné návyky, možná ani nevíte, že něco děláte špatně. Přijde vám normální, že třeba snídáte u počítače, obědváte u novin a večeříte u televize. Oba moji psychologové mi říkali, že člověk by měl jíst v klidu a soustředit se právě jen na jídlo a jedení.

Bohužel ne každý má tu možnost dojít si přesně ve 12:00 na oběd. V možnostech každého je ale alespoň trochu zlepšit svou kulturu stravování.

Zelenina

Ať už vařená, nebo syrová, je prostě zdravá. Naučila jsem se ji jíst syrovou ke každému chlebu, co mám k večeři nebo snídani, a vařenou si zas dávám k obědu. Ne že bych obědvala samotnou vařenou zeleninu, ale prostě se snažím každé jídlo, které vařím, o nějakou tu vařenou zeleninu obohatit. Naštěstí nejsem milovníkem omáček typu svíčková a guláš, spíš si dávám nějaké maso s přílohou a k tomu zeleninu (určitě někdy hodím nějaké recepty).

Éčka, nesbírám éčka...

Když nakupuju v obchodě, snažím se vybírat potraviny, které nemají moc komplikované složení. Když vidím, že jogurt obsahuje kromě mléka ještě dalších deset složek, včetně přidaných aromat a stabilizátorů chuti, dávám ho hned zpátky do regálu. Miluju jednoduchost a čistost složení! Třeba čokoláda - kakao, kakaová hmota, cukr. Nic víc není potřeba (ještě možná sojový lecitin).

Hlavně žádný palmový tuk. A nic moc není ani glukózovo-fruktózový sirup.

Přirozený pohyb

Nejsem zrovna sportovní typ, a i když jsem při svém posledním hubnutí sportovala (chodila na zumbu a běhala), tentokrát jsem si řekla, že to nebudu hrotit. Začnu sportovat, až vycítím potřebu sportovat, až začnu mít radost z nějakého nepřirozeného pohybu. Nechci se do ničeho nutit, protože nechci cíleně hubnout. Chci se dostat do psychické a fyzické rovnováhy. Chci poznat svoje tělo a jeho potřeby a chci svému tělu vyjít vstříc.

Zatím mi dělá radost chození - každodenní cesty z práce a do práce, procházky, kratší túry. Sem tam si s přítelem zahrajeme stolní tenis. Jak se do mě s jarem vlévá nová energie, začínám mít chuť jít si zaběhat. Nejdřív si ale musím koupit sportovní podprsenku, k čemu jsem se ještě nedostala. Nespěchám na to. Nic mi neuteče. Nechci hubnout do plavek (i když samozřejmě by to bylo fajn vypadat už tohle léto dobře v plavkách), ale chci zhubnout natrvalo.

Láska, radost, pozitivní myšlení

Mějte se rádi! A mějte rádi lidi kolem sebe! Klidně se naserte, klidně si zanadávejte nebo si poplačte. Prožívejte svoje emoce, nestyďte se za ně, nepotlačujte je. NEZAJÍDEJTE JE!

Když něco bolí, prožijte to. O to víc se pak budete radovat z těch radostných věcí, které nám život přináší. Žijte teď, protože teď jste tady. Nečekejte na zítřek, pokud máte pocit, že teď je ten pravý čas. Klidně si počkejte, jestliže se na něco necítíte. Nemusíte spěchat. Ale poslouchejte svoji intuici a naučte se rozeznávat, kdy máte skutečnou potřebu něco (ne)dělat, kdy to tak skutečně potřebujete mít, a oproti tomu, kdy se jen vymlouváte, kdy si sami sobě lžete... je to dlouhá cesta, možná celoživotní, ale krásná... plná objevů. Přesně tohle je život.

Oblíbené příspěvky