První vánoční dárky - komu, kde a co

Vánoce nás čekají sice až za pár měsíců, ale já si stejně jako minulý rok řekla, že v prosinci rozhodně nehodlám panikařit a stresovat se sháněním dárků. Chci mít klid na nasávání vánoční atmosféry, procházky po vánočních trzích, pečení cukroví, popíjení horkého čaje/kafe/kakaa, hraní deskových her, skládání puzzle. Chci si to prostě co nejvíc užít a co nejmíň být ve shonu, Vánoce přece mají být svátky klidu, míru a rodinné pohody.


Protože většina narozenin a jmenin mých nejbližších se odbyde v první polovině roku, rozhodla jsem se, že se do nákupu vánočních dárků pustím hned po letní dovolené, případně začátkem září. Jak jsem řekla, tak jsem udělala a už 24. srpna jsem měla prvních pět vánočních dárků. Zatím jen takové maličkosti, ale já obvykle kupuju jenom maličkosti, hodně maličkostí, které se snědí, vypijí anebo jinak použijí, ale o tom až dále.

Dárky kupuju jen čtyřem lidem - mámě, tátovi, babičce a Koblihovi. Všichni čtyři patří mezi osoby ryze praktické. Máma, táta a babička nemají žádné koníčky (pokud nepočítám jedení, sledování televize, čtení Blesku, luštění křížovek, čtení knih) mají koníčky dosti omezené, není tedy moc možností, co jim můžu darovat. Tak je to každý rok většinou to samé - nějaké kvalitní pochutiny, které by si sami nekoupili, protože je to podle nich moc drahý luxus; nějakou lepší kosmetiku (to, co neznají ze supermarketů), tátovi knihu, mámě oblečení, u babičky je to nejhorší, protože ona "nic nepotřebuje, nic nechce, nikdo si nemá dělat škodu". Často pak nabídne nehodící se dárek jinému členu rodiny (nebo klidně tomu samému, který ji obdaroval), anebo věc schová do skříně s tím, že ji my vnoučata prý zdědíme, až umře. Prostě babička no 😅

Rodičům vždycky udělá největší radost jídlo (jídlo je u nás doma velkým koníčkem, což je taky jeden z důvodů, proč vypadám, jak vypadám). Pokud jste z Prahy, můžete se podívat do obchodu Cardamom, kde mají přesně takové "luxusní" pochutiny, ze kterých vám tam udělají krásně vypadající balíček. Naposledy jsem u nich kupovala terinu (paštiku), nakládaný česnek a nějakou marmeládu. Stálo to dohromady asi čtyři stovky a vypadalo to naaranžované moc pěkně. A hlavně to rodičům chutnalo.

Mámě a babičce kupuju ještě kosmetiku - přírodní mýdla, krémy na ruce atp., moc toho bohužel nepoužívají, takže i tady mám prostor pro výběr dost omezený. Nejradši mám obchod Bioo s přírodní kosmetikou anebo obchod s dárkovými předměty Horoskop, kde mají nejen kosmetiku, ale třeba taky čaje, různé sirupy pro zdraví apod. Navíc tam mají výhodný vernostní program (za nákupy sbíráte body, které se vám převádějí na peníze, které můžete využít v nějakém dalším nákupu).

Knihy nejradši nakupuju v Levných učebnicích, protože nabízí osobní odběr na Praze 4. Někdy využiju i Megaknihy, když toho mám víc a není mi líto zaplatit poštovné.

A co kupuju Koblihovi? Většinou je základ stejný - nějaké přírodní mýdlo se zajímavým složením (třeba konopné, s kozím mlékem, nebo zázvorem - vřele doporučuju mýdla Manna), nějakou lepší čokoládu (třeba na Míráku mají dobrý obchod, který se jmenuje Choco Loves Coffee a mají tam třeba 100% čokoládu, která je pěkně hnusná 😅), boxerky a hlavolam (většinou nakupuju ve Světě her, ale najdete je určitě i v klasických hračkářstvích). A pak tak různě, co zrovna potřebuje nebo se zmíní, že by mu udělalo radost. Většinou to jsou zase věci praktické jako šampon, peněženka, čajové příslušenství, poukaz do nějaké restaurace atd.

Abych nezapomněla - desková hra! Pod každým vánočním stromečkem musí být minimálně jedna desková hra. Obvykle to děláme tak, že každý z nás koupí jednu. Zatím se nám naštěstí nestalo, že bysme koupili oba stejnou 😅 Deskovky nakupuju nejčastěji ve Světě deskových her, kde jsou ochotní pánové, kteří hrám fakt rozumějí a dobře vám poradí. Doporučuju ale zajít tam dřív než v prosinci, protože to tam bývá docela plno.

***

Na nakupování dárků takhle v předstihu se mi líbí celkem tři věci:

1) rozložení času a případného stresu spojeného s nakupováním dárků
2) rozložení financí (není lepší dát každý měsíc litr za dárky, než v prosinci vypláznout litrů pět? pro mě to s mou finanční (ne)gramotností rozhodně lepší je)
3) rozložení radosti spojené s nakupováním materiálních statků (uspokojím svou nakupovací potřebu a zároveň nekupuju nic zbytečného)

***

A co vy a Vánoce? Kdy začínáte nakupovat dárky? Co nejčastěji nakupujete? Máte nějaké své oblíbené obchody, které byste mohly mě a ostatním doporučit?

***

Editace 28. srpna - Ha! Tak dneska jsem ještě objednala karetní hru Hra o trůny pro mě a Koblihu a pro tátu knihu Hra o trůny. Miluju Hru o trůny 😅

Oblíbené příspěvky